NUFFNANG ADS

Wednesday, September 26, 2012

Soalan Percubaan Stpm Negeri Melaka 2012


 PENGAJIAN AM 2

bAhAgiAn A :

1. Aktiviti pemerdagangan manusia bkn sahaja mencemarkan imej negara ini, malah pelbagai implikasi yang timbul. Langkah yang berkesan perlu diambil bagi menangani masalah ini. Bincangkan.
2. Pada masa ini perkembangan yang pesat dalam perkhidmatan perubatan dan hospital swasta di negara ini telah memberi sumbangan yang besar kpd negara. Bincangkan.

bAhAgiAn B :
1. Kawasan terumbu karang di negara ini amat penting terhadap kehidupan alam. Namun, kini terumbu karang menghadapi pelbagai ancaman yang menyebabkan kepupusan spesies ini. Bincangkan.
2. Laporan tahunan dari Kementerian Kesihatan menyatakan bahawa penyakit kardiovaskular mendahului senarai bilangan kematian pada setiap tahun berbanding dengan penyakit-penyakit lain. 
Jelaskan punca berlakunya penyakit kardiovaskular di negara kita.

bAhAgiAn C :
5a. Pelan Integriti Nasional (PIN)-rasional dilaksanakan
5b. ICT- perkembangan ekonomi

6a. Teknologi robotik
6b. Makanan organik-sebab popular & kebaikan pertanian organik.

bAhAgiAn E :
9. Jadual- huraikan mengapa wujud sumbangan nilai eksport minyak dan isirung sawit dari tahun 2007 hingga 2010 sedemikian.
10. Carta aliran- jelaskan kepentingan dan ancaman yang dibawa oleh teknologi maklumat dan komunikasi terhadap pembangunan di negara ini.



 BAHASA MELAYU 2

bAhAgiAn A :
1. sejauh manakah setuju - gaya hidup moden merupakan punca utama seseorang itu diserang oleh penyakit berbahaya spt p. jantung, p.kanser, p. AIDS dan sbginya.
2. memorandum -penubuhan sekoalh atau rumah harapan untuk membendung gejala pembuangan bayi -> menyatakan sokongan penduduk terhadap usaha t'sbt, disamping mencadangkan alternatif untuk megatasinya.
3. usaha-usaha memperkasakan bahasa melayu.
4. kepentingan bioteknologi kpd negara dan masyarakat.

bAhAgiAn C :
6. pindah bentuk dialog ke dalam cakap pindah.
7. prosa klasik kepada bentuk prosa moden.

No comments:

Post a Comment