JELASKAN PERKEMBANGAN MASYARAKAT ISLAM DI
CHINA
Menurut Ibnu Khaldun,tamadun merujuk
kepada kumpulan manusia yang tinggal menetap di sesuatu tempat atau bandar dan
seterusnya bandar tersebut berkembang maju dan makmur. Tamadun China wujud
sejak 1800SM dan Islam masuk ke China pada abad ke-7 sama dengan abad pertama
hijrah (622M). Negara China merupakan sebuah negara yang paling bertamadun di
kawasan Asia Timur sebelum kedatangan Islam dan dianggap salah sebuah negara
bertamadun dunia khususnya dalam bidang ilmu pengetahuan. Terdapat empat versi
kedatangan Islam ke China.Pertama,pada zaman Thai Sung(627-655M),Islam dibawa
ke China oleh Hamzah bin Hamzah iaitu anak Hamzah bin Abi Talib,sepupu Nabi
Muhammad SAW. Beliau bersama 3000 orang Muhajirin telah pergi ke China dan
menetap di kawasan San Gan Foo.Kedua,pada zaman Dinasti Tang,di bawah
pemerintahan Maharaja Yung-Wei,satu utusan dari Tanah Arab pimpinan Saad bin
Abi waqas bersama 15 orang mubaligh lain datang menghadap Maharaja Yung Wei. Kedatangan
mereka disambut baik dan dibenarkan untuk menjalankan kegiatan dakwah dan
tinggal di China. Sebagai bukti penerimaan masyarakat Cina pada Islam,sebuah
masjid dibina di Ch’ang-an dan menjadi masjid tertua di China. Ketiga,menurut
T.Y Ma(ahli sejarah tempatan),pemimpin dakwah Islam yang datang ke China ialah
Saad bin Lubayd dan bukan Saad bin Abi Waqas. Beliau antara orang Islam yang
berhijrah ke Habsyah pada zaman Nabi Muhammad SAW,kemudian belayar ke China
dengan kapal dagang Arab di Aden. Beliau tiba di Canton pada 630M dan
menjalankan dakwah di Chuan Chow,Chang Chow dan Canton.Beliau turut mendirikan
sebuah masjid iaitu Masjid Kwang Tan Se.Keempat,hubungan perdagangan Arab dengan China sejak abad ke 4M.
Amnya,agama Islam berkembang
ke China melalui dua jalan,iaitu jalan laut dan jalan darat. Jalan laut bermula
dari Teluk Parsi dan bahagian selatan Semenanjung Arab hingga Lautan Hindi dan
seterusnya ke bandar-bandar tenggara China,khususnya Canton.Kebanyakan
masyarakat yang menganut agama Islam melalui jalan laut adalah bermazhab
Maliki. Jalan darat pula ataupun dikenali sebagai silk road (jalan sutera) bermula dari Timur Mediterranean hingga ke
Asia Tengah,Bukhara dan Samarkand sebelum masuk ke barat laut China dan berakhir
di pasar Changan (Xi’an) dan Peking. Melalui jalan darat yang dinyatakan
tadi,wujud komuniti Islam bermazhab Hanafi.
Perkembangan masyarakat
Islam di China juga dapat dilihat melalui pendatang Arab dan Parsi dalam aspek
perdagangan. Pada peringkat awal,masyarakat Islam di China terdiri daripada
para pendatang Arab dan Parsi. Tujuan asalnya adalah berdagang sambil
menyebarkan Islam.Dalam sejarah Dinasti Sui (605-618 SM) dan Dinasti Tang
(618-905 SM) ada catatan tentang ketibaan kapal-kapal dagang di Teluk
Parsi,khususnya di Pelabuhan Siraf sekitar abad ke-5M. Catatan ini menyatakan
bahawa orang Arab dikenali sebagai Hui Hui atau Ta-shih. Menurut J.C Van Leur
pula,petempatan orang Arab di negara China sudah wujud sejak abad ke-4M . Ini
bermakna sebelum kedatangan Islam lagi hubungan Arab-Cina sudah
terjalin,khususnya sektor perdagangan.Orang Arab berdagang ke negara China
melalui pelabuhan-pelabuhan di India,Ceylon,Kepulauan Melayu dan terus ke
selatan negara China. Pelabuhan-pelabuhan ini juga digunakan oleh
saudagar-saudagar Cina ketika itu untuk berdagang ke tanah Arab.Pada era
Dinasti Sung (960-1279M),aktiviti perdagangan antara orang Arab dan orang Cina
semakin meluas. Pada zaman ini,pedagang-pedagang asing telah diberikan
perlindungan secukupnya oleh pemerintah di samping dibenarkan membuat
perkampungan sendiri serta menjalankan aktiviti perdagangan secara
bebas.Justeru,lebih ramai pedagang Islam datang ke negara China dan ketibaan
mereka ini sudah pasti memesatkan lagi proses penyebaran agama Islam di negara
China.
Selain itu,perkembangan
dapat dilihat dari aspek hubungan diplomatik.Hubungan awal ini mula berlaku
pada zaman Khalifah Uthman bin Affan apabila Maharaja Kao Tsung (627-650M) cuba
membantu Firuz bin Yezdegird III (632-651M),raja kerajaan Parsi yang telah
ditewaskan oleh tentera Islam dan melarikan diri ke negara China.Melalui
bantuan negara China,Firuz telah melancarkan serangan ke atas Khurasan yang
berada di bawah pemerintahan Islam pada tahun 651M dan berjaya dipatahkan oleh
tentera Islam pimpinan Ahnaf bin Qais al-Tamimi. Akibat serangan
tersebut,Khalifah Uthman bin Affan telah mengirim perwakilan ke negara China
untuk membantah tindakan tersebut dan seterusnya mengadakan hubungan diplomatik
dengan negara China. Pada zaman Khalifah al-Walid bin Abdul Malik
(705-715M),tentera Islam pimpinan Qutaybah bin Muslim telah berjaya
memperluaskan jajahan takluk Islam di kawasan sebelah timur hingga ke negara
China. Beliau berjaya memasuki Sinkiang dan mara ke Kansu.Pada tahun
713M,Qutaybah menghantar perutusan ke negara China bagi mengadakan hubungan
persahabatan dengan Maharaja Hsuan Tsung (713-756M) dan diterima baik maharaja
China. Sejak itu aktiviti dakwah Islam tersebar luas hingga ke seluruh negara
China. Hubungan diplomatik Arab-Cina terus berlaku pada zaman Khalifah Hisyam
bin Abdul Malik (724-743M) dimana Hisyam telah menghantar misi diplomatik ke
negara China. Pada waktu itu penyebaran Islam di negara China semakin meluas
hingga ke Shensi. Hubungan ini terus berlaku hingga ke zaman kerajaan
Abbasiyah. Menurut catatan Dinasti Tang,terdapat sebanyak 37 kali perutusan
diplomatik antara kerajaan Islam dengan kerajaan China sebelum abad ke-10M. Pada
tahun 878M sudah terdapat seramai 120 000 orang asing yang terdiri daripada
orang Arab,Parsi,Yahudi dan Nasrani. Kebanyakan orang Arab beragama Islam. Apabila
Islam menjadi kuat dan berpengaruh,akhirnya terbentuklah beberapa buah kerajaan
Islam di negara China.
Islam di negara China
turut berkembang melalui proses asimilasi iaitu pertembungan dua budaya yang
berbeza. Kesan daripada aktiviti perdangangan pedagang Arab dan Parsi,mereka
berkahwin dengan wanita-wanita tempatan dan seterusnya berasimilasi dengan
penduduk tempatan. Akibatnya,ramai yang memeluk agama Islam. Pada zaman akhir
Dinasti Yuan,penduduk Islam dianggarkan seramai 4 000 000 orang.
Islam semakin berkembang
di negara China dengan bukti terdapat penempatan masyarakat Islam. Penempatan
orang Arab telah berkembang telah berkembang di kawasan selatan negara China
seperti Chuan Chow,Chang Chow dan Kwang Chow (Canton). Pada zaman Dinasti
Sung,mereka dibenarkan membuat perkampungan sendiri,berdakwah dan menjalankan
aktiviti perdangangan secara bebas.
Menurut Ibnu
Battutah,sewaktu lawatannya ke negara China pada tahun 1324M,setiap perkampungan
orang Islam di China mempunyai sebuah masjid.Sebagai contoh,Maharaja Huang Chu
(Chu Yuan Chang) semasa Dinasti Ming telah mendirikan masjid jamik di Nanking. Di
Nanking sahaja terdapat 36 buah masjid dan berfungsi sebagai pusat ibadat,pusat
kegiatan ilmu dan tempat pertemuan masyarakat. Kesannya,aktiviti dakwah telah
berkembang dengan pesat.Di pinggir bandar Canton,terdapat sebuah zawiyah iaitu
institut pengajian agama yang dipimpin oleh Syeikh Burhanuddin
al-Kazruni.Begitu juga di Changan atau Shin Kalan terdapat masjid dan zawiyah.Orang
cina Islam turut dikenali sebagai Hui Hui Kaomen atau Hui Hui Kiao.Mereka telah
mendirikan beberapa buah madrasah dan universiti yang telah menghasilkan para
ilmuan dalam bidang agama dan falsafah.
Ulama turut memainkan
peranan dalam perkembangan agama Islam di negara China. Pada zaman Dinasti
Yuan,terdapat beberapa orang ulama besar yang menetap di negara China.Antaranya
ialah Fuqaha al-Mu’azzam Maulana Qawamuddin al-Sibti,seorang ulama fekah
bermazhab Maliki yang berasal dari Maghribi.
Perkembangan Islam juga
dapat dilihat dalam dasar kerajaan China. Apabila Islam menjadi kuat dan
berpengaruh akhirnya terbentuk beberapa
buah kerajaan di China yang mengamalkan dasar
toleransi beragama seperti DinastiYuan dan Dinasti Ming. Ramai ilmuan
Islam dibawa masuk untuk berkhidmat sebagai pentadbir, pakar kewangan,
arkitek, ahli sains dan matematik, ahli kaji bintang dan sasterawan.Sebagai
contoh,pada zaman Dinasti Yuan para ilmuan dari Asia Barat datang ke China
untuk berkhidmat dengan kerajaan China.Antara tokoh Islam yang berkhidmat
sebagai pentadbir Dinasti Yuan ialah Abdul Rahman sebagai ketua pemungut cukai
dan mengendalikan urusan kewangan negara.Syeid Umar Syamsuddin (Syeid
Ajall) sebagai menteri kewangan pada
tahun 1259M yang kemudiannya menjadi Gabenor Yunan.Nasaruddin penganti ayahnya
sebagai Gabenor Yunan.
Akhir
sekali,perkembangan Islam dapat dilihat melalui sumbangan Islam sendiri kepada
negara China. Juruteknik Islam yang masyhur pada zaman Dinasti Yuan ialah dua
orang yang berketurunan Arab,iaitu Alauddin al-Mufari dan Ismail
as-Syam.Kedua-duanya mahir membuat senjata meriam bagi tentera Mongol.Alauddin
kemudiannya dilantik menjadi Wakil Panglima sementara Ismail as-Syam sebagai
Ketua Penyelia Kilang Meriam. Di samping itu terdapat beberapa orang tokoh
sains dan astronomi Islam.Seorang daripada mereka ialah Tcha Ma-Lou-Tin. Beliau
berjaya mencipta sebuah takwin Wan-nien-li yang telah digunakan sebagai takwin
rasmi kerajaan Yuan. Beliau turut menghadiahkan tujuh buah alat astronomi
buatan Parsi kepada Kublai Khan pada tahun 1267M.Antara ahli sains Islam yang
bergerak cergas di negara China ialah Ma Cha-ye-he yang merupakan seorang ahli
astronomi. Pembuat tembikar Cina yang masyhur ialah Ming-ts’ing dan
K’ang-ts’ing. Mereka merupakan orang Islam tempatan yang dipanggil Han Hui
(Cina Islam) dan Laksamana Cheng Ho(Muhammad Ma Ho) yang memegang jawatan
sebagai Laksamana tentera laut di zaman Dinasti Ming.
Kesimpulannya,perkembangan Islam di
China bermula sejak zaman khulafa ar-Rasyidin dan kesannya Islam berjaya
disebarluaskan ke Asia Tenggara dan menguasai politik dan ekonomi China untuk
beberapa ketika.
No comments:
Post a Comment