NUFFNANG ADS

Wednesday, June 13, 2012

Personaliti !!


- Assalamualaikum -

Pernah tak rasa ada yang tak kena dengan diri sendiri??
Pernah tak rasa nak tahu personaliti diri sendiri??
Pernah tak tertanya-tanya apa bakat diri sendiri ??

Kalau pernah,apa kata cuba buat ujian personaliti dekat laman http://www.teachersrock.net untuk tahu lebih mendalam lagi tentang diri sendiri.Pendapat setiap orang berbeza,mungkin ada yang kata buat ujian-ujian macam ni buang masa la,apa la, tapi kalau buku yang jual tentang rahsia tarikh lahir,rahsia jodoh dan macam-macam lagi,laju je beli,kan?????

Ujian sebegini sebenarnya sedikit sebanyak membantu diri kita mencari diri sendiri supaya kita memahami siapa diri kita yang sebenar.Jika ada keburukan,kita boleh ubah dan jika kita ada kebaikan dan bakat yang kita sendiri baru tahu sebenarnya kita boleh asah.Orang lain mungkin beranggapan,''Kenapa susahkan diri nak cari semua tu??Nantikan secara semula jadi kita tahu,kan?? ''

Well,memang betul tapi bukanlah semua orang bernasib baik sebenarnya dapat tahu semua tu dalam masa dia muda,kadang-kadang dah tua bangka baru tau.Masa tu kalau tahu pun tak boleh nak buat apa dah.Contohnya,masa dia muda dia tak tahu pun dia berbakat dalam sukan,masa dah jadi ayah orang,datuk kepada cucu sendiri baru nak tau,nak sedar yang dia tu sebenarnya ada bakat dalam sukan.Apa guna??Kepuasan untuk menjadi pemain profesional cuma tinggal angan-angan,yang ada hanya penyesalan.
''Kenapa la aku tak sedar yang selama ni aku berbakat dalam bidang sukan?? Kenapa la aku tak cuba bagi peluang dekat diri sendiri?? ''

Laman tu juga sebenarnya ada ujian kemahiran belajar,bermaksud gaya belajar apa yang sesuai untuk kita menguasai sesuatu mata pelajaran.Memang setiap individu punya cara berbeza tapi apa salahnya kita cuba explore lebih mendalam lagi supaya gaya pembelajaran kita lebih kreatif dan kita sendiri tak rasa belajar tu satu beban,cuma untuk exam.



Jadual berikut menyenaraikan sifat-sifat pelajar extrovert dan introvert.

EXTORVERT (@60% daripada penduduk)
INTROVERT (@60% daripada penduduk)
belajar daripada melakukan sesuatu (learns best from doing)
suka memerhati sebelum melakukan sesuatu (likes to watch before doing)
mudah bergaul dan berkeyakinan dari segi sosial (is more at ease and confident socially)
lebih suka kerja bersendirian atau seseorang lain (prefers working alone or with one other)
suka mengambil tahu keadaan orang lain (likes to know how others are doing it)
menetapkan piawaian sendiri sekiranya mengizinkan (sets own standards when possible)
bertambah tenaga daripada bergaulan (gets energized from socializing)
bertambah tenaga dalam keadaan sunyi dan bersendirian (likes quiet space to work)
cepat memberi dan merelakan pendapatan kepada orang lain (readily volunteers and offers opinions)
seolah-olahnya berfikir dengan mendalam dan sukar memahami sesuatu keadaan (seems "deep" and hard to understand)
idea berpunca dari luar (ideas start from the outside in)
idea berpunca dalam diri sendiri (ideas start from inside out)


Jadual berikut menyenaraikan sifat-sifat pelajar sensate dan intuitive.



SENSATE (@65% daripada penduduk)INTUITIVE (@35% daripada penduduk)
lebih relistik dan praktikal (is more realistic and practical)lebih imaginatif dan abstrak (is more imaginative and abstract)
lebih bersabar dan steady (is more patient and steady)suka cabaran baru dan kerja mengikut mood (likes new challenge, works in spurts)
gunakan pengalaman dan kewarasan biasa (uses his/her experience and common sense)percayai rasa hati ikut diri sendiri (trusts what makes sense to her/him)
suka rutin dan ketetapan (likes routines and order)tidak suka rutin dan kerja-kerja teliti (dislikes routine and detail work)
lebih memfokus kepada yang sebenar dan waras (looks more for what is actual and sensible)lebih memfokus kepada yang berpotensi dan mungkin (looks more for what is possible)
hidup di sini dan kini (lives in the here and now)hidup ke arah masa akan datang mengikut visi sendiri (lives toward her/his vision of the future)



Jadual berikut menyenaraikan sifat-sifat pelajar Thinker dan Feeler.



THINKER (@55% daripada lelaki: 35% daripada wanita)FEELER (@65% daripada wanita: 45% daripada lelaki)
lebih berminat dengan idea-idea mempersonakan (more interested in fascinating ideas)lebih berminat dengan manusia daripada idea (is more interested in people than ideas)
mahu bertindak adil dan munasabah (wants things to be fair and reasonable)memfokus lebih kepada hubungan personal (focuses more on personal relationship)
memperjuangkan pendapat-pendapatnya (stands-up for what he/she thinks)suka harmoni benci konflik (likes harmony dislikes conflict)
prihatin akan ketekalan lojik (is tuned in to logical consistency)prihatin akan perasaan orang lain (is tuned in to others' feelings)
tenang fikiran dan tidak memihak dalam parti-parti konflik (is cool-headed and impartial in conflict)peramah dan memberansangkan (is warm and arouses enthusiasm)
membuat keputusan berdasarkan pemikiran rasional (makes decisions based on rational thought)membuat keputusan berdasarkan rasa hati (makes decisions based on his/her heart)



Jadual berikut menyenaraikan sifat-sifat pelajar Judger dan Perceiver.



JUDGER (@45% drp. penduduk)PERCEIVER (@55% drp. penduduk)
suka aktiviti terancang dan dijadualkan (likes planned and scheduled activities)suka aktiviti yang spontan dan tak terancang (likes the spontaneous and unplanned)
lebih tegas dalam pendirian daripada rasa ingin tahu (is more decisive than curious)lebih bersifat ingin tahu daripada tegas dalm pendirian (is more curious than decisive)
mempunyai pendapat yang terbentuk (has very set opinions)luwes, bersifat adaptasi dan bertoleransi (is flexible, adaptable, and tolerant)
rasa selesa apabila kerja-kerja telah selesai (feels good when things are completed)rasa selesa membiarkan pilihan terbuka (like to keep options open)
gemar peraturan dan organisasi (likes order and organization )lebih ingin memahami daripada mengurus (seeks more to understand than manage thing)
mungkin membuat keputusan terlalu cepat (may make decisions too quickly)mungkin menghadapi masalah membuat keputusan (may have trouble making up her/his mind)

- HASILNYA -

ISTJ Learning Style


ISTJs learn best by experiencing, doing and practising. For them, the theory (and the links that can be made to their existing knowledge and skills) comes later.

They prefer to learn in an orderly and self-paced manner, and thus benefit from structured, well thought-out training programmes, self-teaching courses, or high quality coaching. Being set (and achieving) regular targets ensures that they maintain interest and gives them the feedback that they need to show them that they are making steady progress. Loose unstructured teaching without clear outcomes or with a high degree of experimentation, theory or 'play' does not appeal.

As learners, ISTJs:


bulletare more interested in facts than in abstract theories
bulletare more likely to employ proven ideas or methods
bulletlearn in a linear fashion
bulletprefer to work towards a clear goal or end-product
bulletenjoy hands-on training
bulletvalue knowledge that has practical application
bullethave a strong need for evidence or proof when learning new facts
bulletare good at focusing and concentrating
bulletare motivated by personal achievement, enhanced status and recognition.

ISTJs are most comfortable learning when:


bulletengrossed in short 'here and now' activities such as business games, competitive teamwork tasks, role-playing exercises
bulletable to stand back from events and listen/observe, e.g. observing a group at work, taking a back seat in a meeting
bulletallowed to think before acting, assimilate before commenting, to prepare in advance
bulletcarrying out painstaking research
bulletgiven the opportunity to review what they have learnt
bulletasked to produce carefully considered analyses and reports
bulletfinding themselves in structured situations with a clear purpose
bulletpresented with ideas and concepts that emphasise rationality or logic, and are well argued
bulletwhen concentrating on, or being shown techniques for doing things with obvious practical advantages e.g. saving time, drawing up action plans, dealing with awkward people
bulletgiven the chance to try out and practise techniques with coaching/feedback from a credible expert
bulletexposed to a model they can copy, e.g. a respected boss, a demonstration from someone with a proven track record
bulletgiven immediate opportunities to implement what they have learned

ISTJ’s are least comfortable when:


bulletthe learning is abstract and theoretical and or practical benefit
bulletexpected to act without clear guidelines or opportunities for planning or practice there is no practice or clear guidelines
bulletthere are political, managerial or personal obstacles to implementation
bulletasked to do something without warning, e.g. to produce an instant reaction
bulletobliged to participate in situations with a strong emotional or interpersonal content
bulletinvolved in unstructured activities where there is ambiguity and uncertainty


However, engaging in learning activities that contain some of the above is often of greater benefit in terms of their overall development, as discussed earlier.

Now you know your learning style, you can choose the type of learning that suits you, or adapt learning material or courses you are attending to incorporate some of the ways you will learn effectively.



PELAJAR AKTIF DAN REFLEKTIF (ACT / REF )


AKTIF
REFLEKTIF
bulletMengingat dan memahami maklumat dengan aksi - membincang, mengaplikasi atau menerangkan
bulletMemikirkan maklumat itu terlebih dahulu
bulletFasa kegemaran: "Biar kita cuba dulu dan lihat bagaimana ia beroperasi"
bullet
Fasa kegemaran: "Biar kita memikirkannya secara mendalam"
bulletSuka kerja dalam kumpulan
bulletSuka kerja berseorangan
bulletKedua-dua tidak minat menyertai kuliah dengan mencatatkan nota sahaja. Walau bagaimanapun, pelajar aktif berasa lebih tertekan.


Setiap individu bertindak aktif dan reflektif pada masa-masa yang berlainan. Kecenderungan dalam setiap dimensi boleh berbentuk kuat, sederhana atau lemah. Keseimbangan kedua-dua dimensi adalah penting. Sekiranya kita selalu bertindak sebelum berfikir, kita mungkin membuat keputusan yang salah. Sebaliknya sekiranya kita menggunakan terlalu banyak masa untuk refleksi, kita tidak akan mencapai apa-apa.
  • Bagaimanakah pelajar-pelajar aktif boleh membantu diri sendiri?
Sekiranya anda  bersifat pelajar aktif dan tidak diperuntukkan masa dalam kelas untuk perbincangan atau aktiviti menyelesaikan masalah, anda boleh cuba mempampaskannya ketika anda belajar. Bentuk kumpulan belajar di mana ahli-ahlinya bergilir-gilir untuk menerangkan topik-topik berbeza. Bincang dengan rakan-rakan apa yang akan disoal dalam ujian akan datang dan sediakan jawapan-jawapan yang baik. Anda akan mengingati maklumat dengan lebih baik kalau anda dapat menggunakannya dalam situasi lain.

  • Bagaimanakah pelajar-pelajar reflektif boleh membantu diri sendiri?

Sekiranya anda  bersifat pelajar reflektif dan tidak diperuntukkan masa dalam kelas untuk perbincangan atau aktiviti menyelesaikan masalah, anda boleh cuba mempampaskannya ketika anda belajar. Elakkan daripada membaca dan menghafal bahan semata-mata; berhenti untuk mengimbas apa yang telah dibaca dan memikirkan persoalan-persoalan dan aplikasi yang berbangkit. Anda juga boleh menulis rumusan tentang bacaan atau nota kuliah dengan kata-kata sendiri. Walaupun tindakan itu memakan masa yang lebih, malah ia boleh membolehkan anda mengingati bahan dengan lebih berkesan.



PELAJAR SENSING DAN INTUITIVE (SEN / INT )


SENSING
INTUITIVE
bulletSuka belajar fakta
bulletSuka mencari kemungkinan dan hubungan
bulletSuka menyelesaikan masalah dengan cara-cara yang sedia ada, kurang senang dengan perkara yang menghirankan contohnya diuji sekiranya tajuk belum diajar dalam kelas
bullet
Suka inovasi dan pembaharuan tetapi tidak senang dengan pengulangan
bulletBersabar dengan kerja-kerja yang teliti dan mahir dalam kerja-kerja menghafal serta amali makmal yang berulang-ulang
bulletLebih mahir menangani konsep-konsep baru dan rasa senang dengan rumus yang abrtrak
bulletBekerja dengan lebih berhati-hati dan praktikal
bulletBekerja dengan cepat (impulsif) dan lebih inovatif
bulletTidak suka kursus yang tidak menunjukkan hubungan yang jelas dengan dunia sebenar
bulletTidak suka kursus yang melibatkan banyak hafalan dan kiraan rutin



Setiap orang bersifat sensing pada ketika tertentu dan intuitive pada ketika yang lain. Kecenderungan ke arah sensing dan intuitive boleh berbentuk kuat, sederhana atau lemah. Sebagai pelajar yang berkesan, anda perlu berfungsi sensing dan intuitive. Sekiranya anda terlalu mementingkan intuitive, anda akan melepaskan butiran penting atau melakukan kesilapan dalam kiraan atau kerja-kerja amali. Sebaliknya, sekiranya anda terlalu bersifat sensing, anda kemungkinan terlalu bergantung kepada hafalan dan kaedah-kaedah sedia ada malah mengutamakan pemahaman dan pemikiran inovatif.
  • Bagaimanakah pelajar-pelajar sensing boleh membantu diri sendiri?
Pelajar sensing mengingat dan memahami infomasi dengan baik sekiranya ia dapat melihat kaitan infomasi dengan dunia sebenarnya. Anda mungkin menghadapi masalah dalam kelas yang yang mementingkan bahan abstrak dan teoritikal. Soalkan pengajar tentang contoh-contoh spesifik berhubungan dengan konsep dan prosedur, lalu melihat kaitan konsep dengan praktisnya. Di samping itu, cuba buat rujukan tentang contoh konkrit dalam buku rujukan dan berbincang dengan rakan-rakan lain.

  • Bagaimanakah pelajar-pelajar intuitive boleh membantu diri sendiri?
Kebanyakan kuliah dalam bilik kuliah ditujukan kepada pelajar intuitive. Pelajar intuitive kemungkin besar akan berasa bosan dalam kelas yang mengutamakan hafalan dan penggantian rumus secara hafalan. Soalkan pengajar tentang teori dan interpretasi di sebalik fakta dan rumus. Kemungkinan besar anda akan melakukan kesilapan akibat kelalaian kerana anda kurang bersabar dengan butiran halus dan tidak senang dengan kerja-kerja berulangan. Ambillah masa yang secukupnya untuk membaca keseluruhan soalan sebelum mula menjawab. Pastikan anda menyemak dengan teliti jawapan anda.


PELAJAR VISUAL DAN VERBAL ( VIS / VER )


VISUAL
VERBAL
bulletMengingati dengan baik maklumat yang berbentuk gambar, rajah, carta alir, filem dan demostrasi.
bulletMengingati dengan baik maklumat dalam bentuk penerangan - lisan dan bertulis.


Semua orang belajar lebih banyak sekiranya infomasi dipersembahkan dalam bentuk visual dan verbal. Dalam pusat pengajian tinggi, infomasi visual tidak banyak dipersembahkan; pelajar biasanya mendengar kuliah dan membaca bahan yang ditulis di papan tulis, buku teks dan nota edaran.
Malangnya kebanyakan orang berbentuk pelajar visual. Ini bererti banyak maklumat yang disampaikan tidak dapat diterima sepenuhnya dalam bilik kuliah tidak dapat diterima. Pelajar yang baik mampu memproses maklumat dalam bentuk visual atau verbal.

  • Bagaimanakah pelajar-pelajar visual boleh membantu diri sendiri?
Sekiranya anda pelajar visual, cuba dapatkan rajah, lakaran, gambar, carta alir atau representasi visual yang biasanya wujud dalam bentuk verbal. Tanya pengajar anda dan rujuk buku untuk mendapatkan pita video atau CD-ROM tentang bahan-bahan kursus. Sediakan peta konsep atau peta minda tentang isi-isi penting. Tandakan nota-nota dengan penanda warna - satu warna untuk satu topik.

  • Bagaimanakah pelajar-pelajar verbal boleh membantu diri sendiri?

Tulis rumsan dan garis kasar bahan-bahan kursus dengan kata-kata sendiri. Belajar dalam kumpulan merupakan satu cara yang berkesan bagi pelajar-pelajar verbal di mana mereka dapat meningkatkan pemahaman dengan mendengar penerangan daripada ahli kumpulan lain serta menerangkan isi kepada orang lain.

PELAJAR SEQUENTIAL DAN GLOBAL ( SEQ / GLO )

SEQUENTIAL
GLOBAL
bulletMemahami sesuatu dalam turutan linear, satu langkah demi satu langkah secara logik. Setiap langkah dikatikan dengan langkah yang seterusnya.
bulletBelajar sesuatu mengikut gambaran yang besar dan rambang tanpa meneliti hubungan antara maklumat-maklumat.
bulletPelajar sequential biasanya menyelesaikan masalah dengan langkah-langkah yang sistematik dan logik.
bullet
Pelajar berkemungkinan menyelesaikan masalah rumit dengan cepat atau menyusun semula sesuatu dengan cara-cara baru tetapi menghadapi masalah menjelaskan bagaimana penyelesaian itu diperolehi.
bulletBoleh bertindak berasaskan maklumat yang kecil dan terasing.
bulletPerlu mendapatkan gambaran menyeluruh sebelum memahami sesuatu dengan mendalam.
  • Bagaimanakah pelajar-pelajar sequential boleh membantu diri sendiri?
Kebanyakan kursus dalam pusat pengajian disampaikan dalam corak sequential. Sekiranya anda pelajar sequential dan guru anda "melompat" dari satu tajuk ke satu tajuk yang lain atau meninggalkan langkah-langkah tertentu, anda tentu menghadapi mengikut dan memahami kurusu. Minta bantuan daripada guru untuk mengisikan langkah-langkah yang ditinggalkan. Anda juga boleh mengisikannya dengan selalu merujuk buku. Apabila anda belajar, lakarkan garis kasar kuliah anda mengikut susunan yang logikal. Selain itu, anda boleh memperkukuhkan kemahiran berfikir secara global anda dengan menghubungkaitkan satu topik dengan topik-topik yang lain.
  • Bagaimanakah pelajar-pelajar global boleh membantu diri sendiri?

Sekiranya anda pelajar global, jangan anggap diri sendiri sebagai "slow" atau lembab kerana gaya pembelajaran anda berbeza dengan pelajar sequential. Bagaimanapun terdapat langkah-langkah yang boleh membantu anda mendapatkan gambaran besar dengan lebih cepat. Sebelum anda mula belajar ahagian pertama sesuatu bab, dapatkan imbasan keseluruhan bab berkenaan untuk mendapatkan gambaran kasar. Walaupun kaedah ini makan masa yang panjang tetapi ia dapat mengelakkan usaha untuk berulang-ulang mengkaji bahagian yang kecil. Gunakan masa yang lama untuk mendapatkan maklumat yang banyak pada setiap kali belajar adalah lebih baik daripada belajar sedikit-sedikit. Cuba kaitkan pengetahuan sedia ada dengan isi yang perlu dipelajari dengan bantuan guru atau merujuk buku. Paling penting sekali, jangan putus asa dalam diri sendiri. Lama-kelamaan anda akan memahami bahan baru dan selepas itu pemahaman itu akan membolehkan anda membuat hubungan antara topik-topik dan disiplin-disiplin lain yang tidak mungkin dimimpikan oleh pelajar sequential!



 Ciri-ciri kecenderungan OTAK KANAN dan OTAK KIRI

Ciri-ciri Kecenderungan HOKI
Ciri-ciri Kecenderungan HOKA
intelekintuisi
konvergendivergen
digitalanalogik
sekunderprimer
abstrackkonkrit
terarahbebas
berproposisiimaginatif
analitikperkaitan, holistik
linealtak lineal
rasionalintuitif
bersiriberganda
objektifsubjektif
berturut-turutserentak
dominansubmisif


Mode-Kiri atau Mode-Kanan

Mode-Kiri
Mode-Kanan
Right-handedleft-handed
HOKIHOKA
Segi empat (foursquare)Berlengkung
TegakLentur
WarasKekelakaran
TerusKompleks
Hard-edgedDagonal
LazimKhayali


Selamat Mencuba & Arigatou gozaimasu !! 8)






No comments:

Post a Comment