NUFFNANG ADS

Thursday, May 31, 2012

Pemerintahan Beraja & Pemerintahan Republik



DALAM SEJARAH TAMADUN AWAL,TERDAPAT BENTUK PEMERINTAHAN BERAJA & PEMERINTAHAN REPUBLIK.HURAIKAN SISTEM PEMERINTAHAN TERSEBUT & PERKEMBANGAN REPUBLIK DI ROM.

            Pemerintahan ialah organisasi yang dianggotai oleh beberapa orang individu yang dipilih mengikut prosedur perundangan bagi mentadbir dan mengurus sesebuah negara.  Pentadbiran ditafsirkan sebagai sistem yang melaksanakan dasar dan arahan kerajaan untuk membawa pembangunan dan menyediakan perkhidmatan kepada rakyat.  Tujuan pemerintahan dan pentadbiran ini dilaksanakan adalah bagi menegakkan undang-undang dan mewujudkan keamanan.  Rom dipercayai wujud sejak 1000 SM dahulu dan mewarisi ciri-ciri dan pencapaian tamadun Yunani.  Menurut legenda, Tamadun Rom dipercayai diasaskan oleh sepasang kembar yang dikenali sebagai Romulus dan Remus yang dibesarkan oleh sesekor serigala betina.  Tamadun Rom terletak di kawasan Bukit Palatine.  Terdapat pelbagai bentuk pemerintahan yang diamalkan sejak zaman awal kemunculan tamadun dan antaranya ialah pemerintahan monarki,pemerintahan aristokrasi,pemerintahan republic,pemerintahan demokrasi,pemerintahan oligarki dan pemerintahan tirani.

            Pemerintahan beraja juga dikenali sebagai pemerintahan monarki yang membawa maksud pemerintahan yang yang diterajui oleh raja atau maharaja yang mempunyai kuasa mutlak dalam pemerintahan.Ciri-ciri pemerintahan beraja secara umumnya dapat dilihat melalui kedudukan raja tersebut dalam heiraki organisasi sosial di mana raja menduduki tempat yang paling teratas dalam organisasi sosial tersebut dan mempunyai kuasa mutlak dalam tampuk pemerintahan.Kebiasaanya raja ini mendapat mandat dari tuhan,restu dari tuhan untuk menjadi pemerintah.Contohnya seperti Maharaja Shih Huang Ti.

            Ciri kedua ialah cara pemerintahan.Dalam bidang ini raja memainkan peranan sebagai panglima tentera,ketua hakim,ketua agama dan sebagainya.Raja juga akan dibantu oleh sekumpulan pegawai/pembesar dalam menjalankan tugas.Jika melihat pada cara pemerintahan di Mesir,raja melantik anggota keluarga diraja dalam menjawat jawatan penting sebagai langkah keselamatan mengelak rampasan kuasa.Cara pewarisan takhta di Mesir juga agak unik berbanding dengan negara lain dimana takhta diwarisi oleh anggota keluarga sebelah perempuan.

            Ciri ketiga ialah raja sebagai tuhan. Raja dianggap sebagai tuhan dan rakyat hendaklah mentaati dan menghormati raja sepenuhnya.Raja menganggap rakyat sebagai hambanya.Contohnya seperti Mesir di mana firaun dianggap sebagai penjelmaan Tuhan Horus dan mempunyai hak mengerah rakyat membina piramid-piramid besar.

            Selain itu,dalam bidang keagamaan pula rata-ratanya raja ialah ketua agama/pendeta seperti En yang disebut sebagai pemerintah dalam tamadun Mesopotamia yang memainkan peranan sebagai ketua paderi di Bandar,menjalankan upacara ritual diraja seperti takultu dan bit rimki,melantik pendeta menjalankan tugas-tugas keagamaan dan lain-lain lagi.

            Dari segi undang-undang,raja ialah ketua hakim. Undang-undang di tangan raja dan hukuman di tangannya.Raja boleh mengampun kesalahan walaupun yang melakukan kesalahan itu dirinya sendiri.Hal ini bermakna raja kekal dari sebarang hukuman.Rakyat tidak boleh mempersoalkan tindakan atau peraturan yang digubal oleh raja dan hanya menuruti sahaja perintah raja.Konteks ini juga menunjukkan wujud undang-undang Hammurabi.

            Dalam bidang pertahanan,raja bertindak sebagai ketua perang dan mempunyai kuasa mutlak ke atas rakyat.Raja akan merangka strategi dalam kempen-kempen ketenteraan dan mengetuai pasukan tentera dalam medan peperangan manakala keistimewaan raja dapat dilihat daripada cara berpakaian,bertutur,alat kebesaran dan lain-lain lagi seperti dalam pemerintahan beraja Melayu yang melarang rakyat meggunakan warna kuning dan gelang kaki.Tamadun yang mengamalkan pemerintahan beraja ini ialah tamadun Mesopotamia,tamadun Mesir Purba,tamadun India,tamadun China,tamadun Eropah dan Melayu.

            Pemerintahan republik adalah pemerintahan sesebuah negara yang ditadbir oleh seorang presiden yang dipilih oleh rakyat melaui pilihan raya.Republik juga bermaksud kuasa tidak sepenuhnya terletak di tangan rakyat.Terdapat dua kerajaan yang mengamalkan republik dalam sistem pemerintahan iaitu Rom di Rom dan Athens di Yunani.

            Antara ciri-ciri pemerintahan republik ialah tiada raja dan pemerintahnya ialah presiden.Di samping itu mempunyai tiga badan utama pemerintahan.Badan pemerintahan di Rom terdiri daripada badan konsul,dewan senat dan dewan perhimpunan manakala Athens terdiri daripada dewan perhimpunan(Assembly),Majlis(Council) dan badan Majistret/juri.Banyak persamann dapat dilihat antara dua kerajaan tersebut dalam ketiga-tiga badan pemerintahan.Contohnya seperti dewan perhimpunan yang diwakili seluruh warganegara kecuali hamba,kemukan pandangan tentang dasar-dasar kerajaan dan lain-lain lagi.Jelas menunjukkan cara pemerintahan antara dua kerajaan tersebut tidak banyak beza.

            Pemerintahan republik mempunyai hak rakyat dan berunsur demokrasi di mana rakyat jelata bebas mengemukakann pandangan mereka melalui badan tertentu seperti Centuriate Assembly walaupun tidak boleh menjadi anggota senat dan majlis.Rakyat juga berhak memilih wakil mereka di Majlis semasa pemilihan Konsul dijalankan.

            Ciri terakhir dalam pemerintahan republik ialah jawatan sebagai seorang presiden tidak boleh diwarisi.Tidak ada seorang pun yang berhak mewarisi hak politiknya kepada orang lain.Sebagai contoh,Konsul yang telah meninggal dunia tidak boleh mewariskan hak politiknya kepada anaknya dan anaknya pula tidak semestinya menjadi seorang konsul.Jawatan ini hanya akan diisi melalui pilihan raya.

            Pemerintahan republik di Rom melalui 3 tampuk pemerintahan iaitu zaman beraja(753-509SM),zaman republik(509-27SM) dan zaman empayar(27-14SM).Pada zaman beraja di Rom,raja-raja Etruscan memerintah secara mutlak dan mempunyai 7 orang raja yang memerintah sepanjang zaman beraja tersebut.Raja yang terakhir memerintah ialah Tarquinius Superbus.Pada 476M,pentadbiran di Rom diambil alih oleh orang gasar disebabkan tertekan dengan cara pemerintah raja yang zalim dan sering ditindas.Hal ini merupakan permulaan pada perpecahan sistem beraja dan merintis pada penubuhan pemerintahan republic yang diterajui golongan aristocrat(bangsawan).Sistem pemerintahan republik ini diterajui oleh 2 orang konsul dan dibantu dewan senat dan dewan perhimpunan.

Konsul merupakan pemerintah tertinggi dalam sistem pemerintahan republik terdapat dua orang konsul yang dipilih daripada penduduk yang berumur melebihi 40 tahun selain mengelak pemusatan kuasa.Konsul dilantik oleh Dewan Senat dan mentadbir selama satu tahun dan merupakan ketua eksekutif negara. Ia mempunyai kuasa dalam bidang pentadbiran, keadilan, ketenteraan, Keagamaan dan kewangan. Ia berperanan sebagai ketua hakim,ketua Angkatan tentera dan ketua eksekutif.

            Dewan Senat diwakili oleh 300 orang ahli yang dipilih daripada golongan bangsawan. Ahli-ahli dewan ini dipilih oleh konsul. Dewan senat bertindak menasihati konsul dalam urusan pentadbiran Negara. Antara tugas dan peranan ahli-ahli senat ialah membincangkan hal-hal pentadbiran negara,menggubal undang-undang untuk dibincangkan dalam dewan perhimpunan ,mengadakan rundingan dengan duta-duta asing,menetapkan rovinsi yang akan diuruskan oleh konsul,menguruskan hal ehwal kewangan,menyelesaikan krisis keagamaan.

Dewan perhimpunan diwakili oleh semua rakyat Rom lelaki. Ia dikenali Sebagai forum.Ia merupakan tempat rakyat berkumpul untuk mendapat laporan tentang perbincangan dewan senat dan membantu dewan senat melaksanakan pemerintahan.Ia juga bertindak meluluskan dan mengesahkan undang-undang yang telah diputuskan oleh Dewan Senat.

            Disebabkan semasa pemerintahan republik kuasa politik didomonasi golongan bangsawan maka pertelingkahan sering berlaku dalam kalangan mereka dan membuka jalan pada pemerintahan dictator yang diterajui Julius Ceaser pada zamannya.Julius Ceaser menamatkan pemerintahan republic dan mengisytiharkan dirinya sendiri sebagai dictator setelah mengalahkan Jeneral Rompei kerana Julius Ceaser mempunyai angkatan tentera yang kuat dan teratur.

            Kesimpulannya,setiap pemerintahan bermula dengan pemerintahan beraja dan seiring dengan zaman,cara pemerintahan berubah.Pemerintahan republic juga lbih baik dari pemerintahan beraja dan tampuk pemerintaha tersebut masih kekal sehingga ke hari ini.Contohnya pemerintahan republik di negara China dan Singapore.Pemerintahan beraja di Malaysia.


           


            

No comments:

Post a Comment