NUFFNANG ADS

Monday, May 28, 2012

Masyarakat Islam Bani Umaiyah



Bincangkan Perkembangan Masyarakat Islam pada Zaman Bani Umaiyah.
Kelahiran kerajaan bani Umaiyah berpunca dari konflik tentera diasaskan oleh Mu'awiyah. Mu'awiyah merupakan pemimpin yang berhemah tinggi dan mempunyai pengikut yang setia di Syria. Ketokohannya dalam bidang siasah politik dan pentadbiran diakui. Beliau menjadi gabenor Syria selama 20 tahun dan khalifah juga selama 20 tahun. Kerajaan Bani Umaiyah memerintah antara tahun 661-750 yang berpusat di Damsyik. Seramai 14 orang Khalifah yang memerintahnya.
Kerajaan Bani Umaiyah memerintah selepas zaman khulafa’ al-Rasyidin.Nama Bani Umaiyah. Kerajaan ini bersempena dengan nama pemimpin Quraisy terkenal pada zaman Jahiliyah iaitu Umaiyah bin Abd.Syam bin Abd. Manaf. Perlantikan Saidina Uthman bin Affan merupakan permulaan pengasasan kerajaan Bani Umaiyah. Pemecatan membawa kepada perang Siffin seterusnya ditamatkan dengan Majlis Tahkim yang membuka ruang kepada Bani Umaiyah memerintah Negara Islam. Zaman pemerintahan bani Umaiyah boleh dibahagikan kepada Zaman Kelahiran, Zaman Kemakmuran atau Pembangunan dan Zaman kehancuran.

Golongan pemerintah merupakan kedudukan yang tertinggi dalam kerajaan Bani Umaiyah ini. Golongan ini terdiri daripada orang Arab yang diterajui oleh keluarga Bani Umaiyah. Kerajaan Bani Umaiyah ini telah diperintah oleh dua keluarga besar, iaitu keluarga Abu Sufyan dan keluarga Marwan. Keluarga Abu Sufyan yang memerintah selama 23 tahun melibatkan tiga orang khalifah, iaitu Muawiyah bin Abu Sufyan, Yazid bin Muawiyah dan Muawiyah bin Yazid. Mereka telah memerintah dengan jayanya pada zaman Muawiyah, tetapi pada zaman Yazid I dan Muawiyah II, kerajaan ini telah mengalami zaman kelemahan. Manakala keluarga Marwan memerintah selama 68 tahun sejak 683M hingga 750M. Terdapat dua kumpulan khalifah yang memerintah, iaitu kumpulan pertama seramai tujuh orang dimulai oleh Marwan I bin al-Hakam dan berakhir dengan Hisyam bin Abdul Malik. Selain itu adalah kumpulan kedua seramai empat orang, iaitu Al-Walid II bin Yazid, Yazid III bin al-Walid, Ibrahim bin al-Walid dan Marwan bin Muhammad. Sebahagian besar corak kehidupan khalifah kerajaan Bani Umaiyah terikut-ikut dengan corak pemerintahan kerajaan Byzantine dari Rom dengan dikelilingi kemewahan dan hiburan, kecuali Khalifah Umar bin Abdul aziz yang mengikut kehendak Islam dan digelar khalifah kelima Khulafa’al-Rasyidin.

Semasa pemerintahan khalifah Abdul Malik bin Marwan, timbul penentangan daripada gerakan kaum Khawarji yang dikenali sebagai gerakan Azariqah dan Najdiyah. Penentangan ini bermula sejak 670M yang bermarkas di kota Basrah di bawah pimpinan Qurayb dan Zahhaf. Gerakan Azariqah ini banyak mempunyai perkara bidaah yang bermaksud rekaan. Gerakan ini di bawah pimpinan Azraq bin Nafi dan muncul di kota Basrah pada 683M dengan penyingkiran Ubaidullah bin Ziyad dan kematian khalifah Yazid I. gerakan Azariqah mempunyai doktrin agama yang berbeza. Mereka berpendapat orang yang melakukan dosa besar dianggap kafir dan kekal dalam nereka. Mereka juga menghukum kafir ke atas orang yang tidak menyertai Azariqah dalam peperangan serta mengkafirkan Ali, Uthman dan sesiapa yang menyertai Perang Jamai dan Siffin. Mereka menganggap pemerintah yang zalim seperti Kerajaan umayyah perlu ditentang.

Manakala gerakan Najdiyah banyaknya yang terdiri daripada kaum Badwi dan mengamalkan cara hidup orang Badwi. Gerakan ini diasaskan oleh Najdah bin Amir al-Hanafi yang berpendapat hukuman seperti dinyatakan oleh Azariqah keterlaluan. Bagi mereka yang melakukan dosa besar tidak boleh dihukum kafir tetapi hanya bertaraf munafik. Pusat gerakannya di Semenanjung Arab, terutama di Yamamah. Mereka juga lebih banyak bergiat dalam bidang politik dan ketenteraan daripada bidang teologi.

Seterusnya adalah kaum Syiah juga turut meakukan penentangan terhadap kerajaan Bani Umaiyah sejak zaman Muawiyah bin Abi Sufyan kerana ingin menuntut bela atas kematian Husin di Karbala. Selepas penentangan ini disambung oleh al-Mukhtar yang berbeza corak perjuangannya daripada kaum Syiah sebelumnya. Beliau memperjuangkan hak dan kedudukan Muhammad al-Hanafiyah. Sebelum ini, kaum Syiah hanya memperjuangkan hak dan kedudukan Hasan dan Husin daripada keturunan Ali dan isterinya, Fatimah. Tindakan beliau tidak dapat restu daripada Muhammad al-Hanafiyah. Beliau juga cuba memihak kepada kaum Mawali yang menyebabkan kaum Syaih Arab berasa kecewa.

Golongan Mawali terdiri daripada hamba yang telah memeluk Islam. Golongan ini juga dianggap sebagai masyarakat kelas kedua. Namun begitu ada beberapa orang golongan Mawali berjaya menjawat jawatan tinggi dalam kerajaan bani Umaiyah seperti Maimun bin Mihran sebagai Pengarah Jabatan Cukai di Mesopotamia hanya layak bekerja sebagai buruh kasar dan petani. Golongan Mawali ini tidak dibenarkan berkahwin dengan orang Arab dan juga tidak boleh solat jemaah dengan orang Arab.

Golongan Zimmi pula terdiri daripada golongan bukan Islam yang tinggal di Negara Islam dan hidup aman damai seperti golongan islam yang lain. Kerajaan Umaiyah tidak menjalankan dasar paksaan dalam agama dalam golongan ini. Golongan ini juga menikmati hak-hak kerakyatan umat Islam yang lain. Mereka tidak perlu membayar zakat tetapi perlu membayar jizyah.

Pada kedudukan yang terbawah adalah golongan hamba. Golongan hamba ini merupakan perubahan taraf sosial dan corak kehidupan keluarga bangsawan dan pemerintah Umaiyah yang hidup mewah menyebabkan mereka memerlukan ramai hamba. Gologan hamba ini terdiri daripada pelbagai bangsa seperti orang Afrika, Monggol dan Goth dari Eropah.

Kesimpulan, masyarakat Islam zaman Bani Umaiyah telah berpecah belah kepada beberapa puak yang menentang pemerintahan. Kerajaan Bani Umaiyah juga telah mengenal pasti masalah dan cuba menyelesaikannya. Pemerintahan secara mengikut keturunan waris mungkin tidak disukai majoriti rakyat tetapi bagi tujuan kawalan dan menyebarkan syiar Islam mungkin ini cara terbaik.

KARYA : CHAI ROU WEN



No comments:

Post a Comment