NUFFNANG ADS

Monday, May 28, 2012

Masyarakat Bani Abbasiyah



Perkembangan Masyarakat Bani ‘Abbasiyah

Perkataan tamadun diambil daripada bahasa Arab iaitu mudun, madain dan madana yang bermaksud tinggi budi bahasa dan pembukaan bandar. Terdapat empat kumpulan masyarakat iaitu masyarakat desa, masyarakat bandar, masyarakat primitif dan masyarakat massa. Kerajaan ‘Abbasiyah diasaskan pada tahun 750 m dan pusat pemerintahannya terletak di Kota Baghdad. Khalifah pertama pada kerajaan Bani Abbasiyah ialah Al-Abbas Al-Saffah dan mengamalkan sistem warisan. Kerajaan ini telah diperintah seramai 37 orang khalifah antara tahun 750 hingga 1258 m. Oleh itu, telah mencapai zaman kegemilangan pada pemerintahan Khalifah Al-Rasyid dan anaknya Al-Makmum.

Perasaan fanatik orang Arab terhadap bangsanya atau puaknya telah dapat dikikis disebabkan oleh pengaruhbangsa-bangsa asing. Terdapat ramai daripada khalifah-khalifah memilih isteri bukan daripada  keturunan Arab. Tambahan pula, kebanyakkan ibu-ibu khalifah ‘Abbasiyah adalah berdarah Parsi dan Turki. Oleh yang demikian, tiada lagi orang Arab yang  berketurunan Arab jati disebabkan amalan perkhawinan campur dengan bangsa asing melalui sistem poligami,  gundik atau hamba abdi. Percampuran daripada pelbagai keturunan ini menyebabkan ramai daripada pegawai kanan kerajaan kurang semangat nasionalisme Arab.

Selain itu, kedudukan wanita pada zaman permulaan kerajaan ‘Abbasiyah adalah sama dengan kerajaan Bani Umayyah dengan dikawal ketat dan tidak mempunyai kebebasan. Namun selepas itu kaum wanita banyak terlibat dalam urusan pemerintahan. Antaranya isteri Khalifah Al-Mahdi iaitu Khayzurum dan isteri Khalifah Harun Al-Rasyid, Zubaidah. Terdapat ramai kaum wanita yang ikut serta ke medan peperangan dan ada yang mengetuai golongan penyair. Selain itu, ada juga kaum wanita yang tampil ke hadapan dalam bidang intelektual dan kesenian. Pada peringkat akhir pemerintahan ‘Abbasiyah taraf wanita telah jatuh ke tahap yang rendah sekali. Ini disebabkan merebaknya sisitem gundik yang berlebihan serta kealpaan yang mengikut hawa nafsu.

Tambahan pula, system perhambaan pada zaman ini juga semakin meluas dan telah merebak di seluruh Tanah Arab.  Kebanyakkan hamba abdi telah digunakan oleh khalifah, wazir-wazir dan pembesar-pembesar bukan dari ketuunan Arab. Hamba diperolehi secara paksa, tawanan perang ataupun dibeli. Selain itu, kebanyakkkan hamba abdi berketurunan Negro, Turki, Yunani, Slav, Armania dan Barbar. Manakala hamba yang masih perawan akan dijadikan sebagai penyanyi, penari dan gundik. Semasa pemerintahan Khalifah Al-Mutawakkil seramai 11 000 orang hamba dan pada zaman Al-Muttawakil serami 4 000 orang gundik di istana khalifah.

Pada zaman ini, terdapat dua kelas bagi masyarakat Bani ‘Abbasiyah iaitu kelas atasan dan kelas bawahan. Kelas atasan dianggotai oleh golongan bangsawan, para pembesar, panglima, sasterawan, sarjana, pelukis, saudagar, pemahat dan golongan professional yang lain. Manakala kelas kedua pula, terdiri daripada petani, pengembala dan penduduk zimmi. Pada zaman ini, orang kristian turt dilayan dengan baik dan ada diantara merka yang dilantik menjadi pegawai tinggi dan wazir. Tambahan lagi, orang kristian turut dibenarkan membina gereja serta menghantar pengembang-pengembang agama ke negara China dan India.
  Selain itu, sukan pada zaman ini juga turut berkembang luas kerana terdapat pelbagai jenis permainan yang telah diperkenalkan. Khalifah Harun Al-Rasyid adalah khalifah yang pertama yang memperkenalkan dan mengembangkan permainan catur. Permainan catur ini telah menggantikan buah dadu di istana khalifah. Turut terdapat permainan lain yang selalu diadakan di istana seperti memanah, memburu, berlumba kuda, polo dan melontar lembing. Memburu merupakan hobi yang sangat digemari oleh khalifah dan anak-anaknya. Semasa memburu mereka telah menggunakan burung rajawali .
Kesimpulannya, terdapat pelbagai masyarakat pada zaman ini yang membezakan taraf hidup mereka. Selain itu, hubungan masyarakat Bani ‘Abbasiyah juga sudah semakin maju dengan mengadakan hubungan perdagangan dan sebagainya. Selepas itu, berlaku perkembangan masyarakat di negara-negara luar seperti di Eropah, China, India dan Nusantara.
                                                                           karya : Norasyidah Ibrahim

No comments:

Post a Comment